Wednesday, May 4, 2011

Minyak pelincir ; 1 pengenalan 1 perkongsian !

Apakah fungsi minyak pelincir?
Minyak pelincir ( bahasa mudahnya minyak hitam ) berfungsi melicinkan bahagian enjin untuk mengurangkan geseran, supaya engin boleh bergerak lancar dan dilindungi daripada menjadi haus. Lebih baik kualiti minyak pelincir, lebih baik perlindungan dan prestasinya.

Bolehkah minyak pelincir berlainan jenama dicampurkan?
Kebanyakan minyak pelincir berasaskan mineral boleh bercampur antara satu sama lain. Bahan tambah yang dicampur memang kurang berkesan. Bagi minyak pelincir sintetik, ia harus digunakan secara penuh hati-hati. Sesetengahnya tidak boleh bercampur sepenuhnya dengan minyak pelincir mineral atau sintetik lain. Apabila menukar daripada satu jenis kepada satu jenis yang lain, sempurnakan penukaran minyak pelincir untuk hasil yang maksimum.

Apakah perbezaan antara minyak pelincir mineral dan minyak pelincir sintetik?
Minyak pelincir mineral diperoleh dari minyak mentah petroleum yang ditapis. Minyak pelincir sintetik prestasi tinggi telah melalui rawatan kimia yang kompleks dan menyebabkan minyak pelincir sintetik mempunyai ciri-ciri fizikal dan kimia yang kuat. Dengan mengeksploitasikan ciri-ciri yang unggul ini, enjin boleh dilindungi dengan lebih baik dan sempurna.
Minyak pelincir saya menjadi hitam dalam beberapa hari sahaja apabila saya menukarnya. Adakah ini fenomena biasa?
Jika minyak pelincir bertukar warna bermakna ia berfungsi. Minyak pelincir yang baik mengandungi bahan tambah pencuci untuk membersih enjin dan menyebabkan minyak pelincir bertukar hitam. Jika minyak pelincir tidak bertukar hitam ini boleh disebabkan tiadanya bahan tambah pencuci di dalam minyak pelincir tersebut dan enapan masih melekat pada bahagian enjin.

Apakah maksud 5W-40?

Minyak pelincir ini ialah minyak pelincir multigred. Kesemua angka 5W, 10W, dan 40 mewakili gred kelikatan SAE*. 5W-40 bermakna minyak pelincir ini mempunyai unsur suhu rendah minyak pelincir 5W pada suhu rendah dan bertindak sebagai minyak pelincir kelikatan lebih tinggi (40) pada suhu tinggi. Minyak pelincir dengan satu angka, dikenali sebagai minyak pelincir monogred meliputi rangkaian suhu yang lebih kecil kerana sama ada ia terlalu likat atau terlalu cair pada suhu lain.

Adakah minyak pelincir yang lebih likat lebih baik. ?
Tidak semestinya. Kelikatan minyak dipilih untuk disesuaikan dengan sesuatu enjin. Minyak pelincir yang terlalu cair tidak mampu memberikan pelinciran yang mencukupi dan boleh menyebabkan penggunaan minyak pelincir yang banyak.  Jika terlalu likat pula, ia mungkin memberikan masalah seperti kurang kuasa, panas melampau, pengedaran lemah dan mengurangkan penjimatan bahan api.

*SAE - Society of Automotive Engineer
(Artikel ini dipetik daripada brosur pengedar minyak pelincir tempatan)

No comments:

Post a Comment