Tuesday, November 12, 2013

Makanan yang baik & buruk untuk dimakan sebelum tidur

Ceri ✓ Antara makanan yang terbaik untuk di makan sebelum tidur untuk mengurangkan berat badan adalah ceri. Ia adalah salah satu daripada makanan semulajadi yang mengandungi melatonin yang mana membantu mengawal 'masa badan'. Ceri, buah yang manis dan segar, dan jika anda mengalami insomnia, sangatlah disyorkan untuk minum jus ceri kerana ia mungkin dapat memperbaiki keadaan anda.

Susu ✓ Anda mungkin mempunyai kenangan di mana ibu atau nenek memberikan anda segelas susu panas sebelum waktu tidur. Ya, satu fakta yang anda perlu tahu bahawa susu mengandungi 'tryptophan', sejenis asid amino yang merupakan pelopor serotonin.

Beras 'Jasmine' ✓ Apakah makanan yang terbaik untuk dimakan sebelum tidur? Nah, inilah jawapannya; beras 'jasmine'. Badan anda akan mencernanya perlahan-lahan, dan akan melepaskan glukosa secara beransur-ansur ke dalam saluran darah .

Bijirin ✓ Bijirin adalah satu makanan yang baik untuk dimakan sebelum tidur untuk mengawal berat badan. Ia mengandungi karbohidrat yang baik untuk badan anda. Anda boleh mencuba bijirin yang berasaskan gandum, quinoa atau barli, dan campurkan mereka dengan susu untuk snek ringan pada waktu malam.

Pisang ✓ Pisang juga bagus untuk dimakan sebelum tidur. Ini kerana pisang mengandungi magnesium dan potassium yang akan membantu merehatkan otot. Tambahan lagi, potassium. Kita perlu kalium untuk kesihatan kardiovaskular dan fungsi kognitif.

Sudah tentu, kita tidak harus lupa tentang makanan yang lebih baik anda akan elakkan sebelum tidur seperti berikut:

Pasta ✗ Ya, pasta. Walaupun ia merupakan makanan yang sangat lazat dan cepat untuk disediakan sebelum tidur, tetapi sudah pasti ia bukan makanan yang ideal untuk dimakan pada waktu malam. Elakkan untuk memakan pasta sebelum tidur kerana ia boleh menaikkan berat anda. Anda juga perlu tahu bahawa pasta turut mempunyai indeks glisemik tinggi, yang bermakna bahawa ia akan melambatkan tidur anda, mengacau keseimbangan tahap gula dalam darah anda dan mungkin akan menyebabkan anda bangun pada tengah malam.

Ais krim ✗ Kadang-kadang, anda akan mengidamkan semangkuk besar ais krim yang lazat. Nah, seharusnya anda perlu berfikir dua kali sebelum membuka peti ais, kerana ais krim sangat sarat dengan lemak. Gula yang terkandung dalam ais krim akan memberikan badan anda tenaga yang agak banyak, sekali gus melambatkan tidur lalu menjadikannya sebagai lemak. Selain itu, ia telah mendapati bahawa pengambilan makanan gula yang tinggi boleh menyebabkan mimpi buruk , jadi, walaupun rasa mungkin memberi anda keselesaan, keputusan tidak sihat pada semua.

Saderi ✗ Saderi merupakan bahan diuretik semulajadi yang akan membuatkan anda berulang-alik ke bilik air pada waktu malam. Sudah tentu, anda perlu makan sayur-sayuran kerana mereka kaya dengan nutrien, walau bagaimanapun, anda perlu mengurangkan pengambilan makanan yang menyebabkan kesan diuretik, seperti saderi.

Coklat gelap ✗ Senario tipikal di mana anda duduk di depan TV dan anda akan mula mengidam untuk makan coklat. Tidak dapat disangkal lagi bahawa coklat gelap amat lazat, tetapi ia mengandungi kafein yang mungkin akan mengganggu tidur anda. Selain itu, coklat gelap juga mempunyai perangsang seperti theobromine yang mana akan membuatkan jantung anda berdegup laju kadang-kala.

Piza ✗ Anda harus berfikir dua kali sebelum membuat pesanan beberapa piza sebelum tidur kerana perut anda, serta seluruh badan anda, perlu berehat sebelum tidur dan sudah semestinya piza bukan makanan ringan sama sekali. Sos tomato mempunyai tahap keasidan yang tinggi, satu lagi pemangkin untuk refluks asid. Anda disyorkan untuk mengelakkan piza supaya tidur anda tidak akan terganggu.

Friday, November 1, 2013

5 Minit Tangani Stres Secara Sihat

Cuba lihat senarai di bawah 5 cara tangani stres dalam 5 minit. Cara ini bukan sahaja boleh di praktikkan oleh wanita, tetapi lelaki juga ya.

Periksa jadual harian
Luangkan masa sekurang - kurangnya 10 minit sebelum balik setiap hari untuk anda memeriksa atau merancang jadual kerja anda pada hari esok. Setiap pagi sebelum anda memulakan kerja, rancang dahulu jadual anda dengan mengenal pasti tugasan mana yang penting untuk disiapkan terlebih dahulu. Dengan cara ini, anda akan lebih teratur dan merasa lebih tenang.

Mendengar muzik
Muzik dapat mengurangkan stres, meningkatkan emosi dan juga mengurangkan tekanan darah. Pemilihan muzik yang bersesuaian juga dapat mengubah diri anda menjadi lebih tenang.

Regangan
Angkat tangan dan letakkan di atas kepala, atau berjalan seketika di luar pejabat atau ke tandas merupakan salah satu jenis regangan. Ragangan dapat meningkatkan pengaliran darah dan meregangkan otot.

Bersihkan meja
Jika anda merasa diri anda sedang stres, Kemas meja anda. Anda tidak perlu mengubah kedudukan atau peralatan di atas meja. Anda Cuma perlu susun sahaja supaya meja anda lebih teratur dan rapi. Meja yang bersih dan teratur boleh mengurangkan tekanan darah anda dan menjadikan anda berasa lebih tenang.

Hidu aroma lemon dan lavender
Sebuah penyelidikan di Jepun mendapati, zat linalool dalam lemon dapat mengurangkan 'stress'. Aroma lavender juga mampu menurunkan stres anda.

Selamat Mencuba!